Skip to content

Een samenhangende basis

134936902-317705d7-8002-4aae-87b4-0742f01314d1reet-maurcicedehond

In discussies kom ik steeds vaker leraren tegen die zien dat ze in hun lessen een samenhangende ondergrond moeten geven. De basis die Civitas geeft ontbreekt maar al te vaak in de gangbare methoden maatschappijleer. 
De basis bestaat uit een serie waarden die volgens mensbeelden gegroepeerd worden. Daarop worden dan ideologieën geplaatst. 
Soms wordt opgemerkt dat de ideologieën verouderd zijn, omdat ze vooral uit de 19e en 20e eeuw stammen. Maar dat is een misverstand. Die waarden gebaseerd op mensbeelden vinden we al terug in de filosofische geschriften van de Griekse oudheid. De daarop geënte ideologieën kregen inderdaad veel later hun naam. Ze kregen toen een vaste vorm en massale aanhang. Veel mensen herkenden zich erin.

Het verschil met de eenentwintigste eeuw is dat veel kiezers nu uit de schappen van de ideologieënsupermarkt kiezen wat van hun gading is en eigen arrangementen maken. Desondanks duiken overal ter wereld van vroeger bekende ideologische groepen weer op: neo-fascisten in Griekenland, “communisten” in oostelijke landen, fundamentalisten verspreid over de hele wereld.
Willen we de ideeën van de kiezers in Nederland begrijpen dan is het voor de analyse van belang dat we die elementen erin herkennen.  Zo kunnen we dan de linkse en rechtse ideeën herkennen in de partijprogramma’s. Leerlingen krijgen houvast als ze dat wordt aangeboden.

De Robespierre van hieronder heeft wel wat trekjes van Maurice de Hond. Nu zijn die twee moeilijk te vergelijken. Maar de Hond houdt er ook  totalitaire ideeën op na en bovendien gelooft hij in een (digitale) revolutie. Hij denkt dat leerlingen, met op de achtergrond een ‘coach” via internet zelf hun kennis bij elkaar kunnen scharrelen. Dat is een illusie. Leerlingen hebben goede leraren nodig die met doorwrochte leermiddelen als Civitas de ondergrond aanbrengen waar leerlingen mee verder kunnen.
Degenen die met dit boek zijn opgeleid zien vaak tot hun ontsteltenis hoe weinig achtergrond medestudenten hebben die met onsamenhangend materiaal maatschappijleer hebben gekregen. Daarom is Civitas onmisbaar in het onderwijs in maatschappijleer. Daar kan geen iPad tegenop.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: